måndag 26 april 2021

Lång dags färd mot Helsingfors

Anländer Arlanda som är utrymt. Misstänkt väska. Bomb?
Vi tillåts till slut att få gå in i värmen på inrikesterminalen.
Efter en halvtimme ges klartecken att Sky City öppnas. Går där till vårdcentralen för ett nödvändigt Antigen-test. Ett måste för inresa till Finland.
När Terminal 5 öppnar, kö för mitt Boarding pass. Måste personligen godkännas innan jag kan gå vidare. En dam i kön fick gå hem.
Den traditionella säkerhetskontrollen bjöd på folksamling.
Finnair stod startklar vid gaten. Avgång enligt tidtabell.
På Vanda flygplats väntade noggrann granskning. Har jag ett negativt Covid-19-intyg, redan haft corona senaste sex månaderna (ja), mm. Därefter vid passkontrollen ställs frågan, Vad gör jag här. Efter kontroll att jag är gift med finska Liisa, vi har lägenhet i Helsingfors blev jag accepterad, men först efter att Liisas uppgifter granskats. Äntligen i Åggelby. Tog en stund för att fixa en blogg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar