fredag 1 april 2011

Naturkatastrofen i Japan


- Med anledning av jorbävningen, tsunamin, kärnkraftsolyckorna och följderna av dessa händelser i Japan så lades det fram ett förslag till resolution i Regionkommittén.

Att uppmana till solidaritet med japanska myndigheter och att genomföra stödprojekt är helt rätt. Däremot vänder jag mig mot att efter kärnkraftsolyckan i all hast göra en omprövning av europas energipolitik. Ställer upp på att vi inleder en översyn av kärnkraftsverken i EU. Men när det gäller den framtida energimixen är beroendet av importerad olja och gas ett kvarstående problem för klimatet som måste diskuteras parallellt med kärnkraftens framtid. Därför kunde jag inte ställa mig bakom resolutionen. För mig når vi inte klimatmålen med snabbt ihopsatta resolutioner.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar