måndag 20 februari 2012

Bara ett parti röstade e(m)ot regionen


- Efter förmiddagens styrelsemöte i Falun med Studieförbundet Vuxenskolan Dalarna-Gävleborg styrde jag färden mot Gävle och dagens kommunfullmäktige. Fick beröm av min bordsgranne Matilda Sundquist Boox (th) för mina inlägg om försvaret av Gävles parker och bildandet av regionkommunen Gävleborg. Sånt glädjer en gammal man.

Moderaterna visade däremot denna kväll inte samma glädje över mina inlägg. Vi är nämligen på kollisionskurs i dessa frågor. Jag vill till skillnad mot moderaterna rädda Gävles parker från utbyggnad. De centrala parkerna är en resurs som måste bevaras.

I mitt andra ärende i fullmäktigedebatten yrkade jag att Gävleborg ansöker hos regeringen att Gävleborg får bilda en regionkommun. Landstinget och Region Gävleborg bör slås samman. Målet är ett sammanhållet län med en kraftfull arena för arbete med regional utvecklings- och tillväxtpolitik samt hälso- och sjukvårdsverksamhet, med direktvalda politiker. Moderaterna stod här ensamma på nej-sidan mot övriga sju partier.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar