fredag 15 november 2013

Svarade rätt om bristerna på Ostkustbanan



- För att klara industrins och näringslivets transportbehov behövs åtgärder och investeringar.  Kapacitetsproblemen är mycket stora. Sträckan Gävle-Sundsvall-Härnösand (Ostkustbanan) utgör södra länken av Botniska korridoren som är en flaskhals. Idag trängs persontåg och godståg på ett kurvigt och backigt enkelspår som är Sveriges längsta och mest belastade.

Riksdagen ska nästa år fastställa en transportplan för 2014-2025. Där finns inget dubbelspår längs Ostkustbanan med. Fortfarande finns emellertid chansen att påverka makthavarna. Därför finns vi tre folkpartister  i Region Gävleborgs styrelse (Carina Östansjö, Annika Persson och Kenth Lövgren) med här på folkpartiets landsmöte. Till vår hjälp hade vi Nya Ostkustbaneprojektets utställning, som gav fin information.

Reijo Göthe var en av vinnarna i frågetävlingen om dagens brister. För det fick Reijo en bok av Carina om Sven Weden. Visste du förresten att restiden Stockholm - Sundsvall har ökat 25 % sedan 1996 - från tre timmar till idag 3 timmar och 40 minuter!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar