tisdag 8 maj 2012

Trafiken behöver en långsiktig planering

- Att enbart träffas har sitt värde, oavsett seminarium, styrelse eller annat. Här har jag ett utbyte med landshövdingen i Västernorrland Bo Källstrand (t.h) och ordföranden i Region Gävleborg Sven-Åke Toresen om Botniabanan och järnvägen längs Norrlandskusten.
- Infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd hade bjudit in till en dag om infrastrukturfrågor. Hundratalet personer var inbjudna från näringslivet, myndigheter, forskning, intresseorganisationer och oss i regionerna för att diskutera infrastruktur med koppling till arbetspendling, robusthet och kapacitet samt näringslivets transporter. Det sista inte att förglömma. Nationella planen och transportpolitiska målen från 2008 är fortfarande grunden, men glöm inte nya oförutsedda händelser som gruvnäring och besöksnäringens tillväxt i svensk ekonomi. Infrastrukturplanen kommer i september med finansierade förslag och riksdagsbeslutet tas i december. Fyra extra miljarder per år behövs enbart för att ställa alla gamla försyndelser tillrätta (på grund av flera olika regeringar). Därefter ska Trafikverket upprätta förslag till plan för tiden 2014-2025. Förberedelser, planering och finansiering ska kopplas ihop tydligare än tidigare. Ser fram mot en långsiktig planering över mandatperioder och med ett europeiskt perspektiv.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar