söndag 18 november 2012

Efter 30 år fick jag ett bilfritt Stortorg

- Tillbringade helgen i Gävle. Tid att strosa omkring i centrala stan. Stortorget i Gävle är nu nästan helt fritt från bilar och bussar. Endast taxi får använda en del av torget. Bra. Jag föreslog dagens lösning redan 1982 i fullmäktige och följde upp 1999 med motionen "Låt Stortorget vara ett stort torg". Vid båda tidpunkterna blev det avslag. Nu när de styrande själva "upptäckt" möjligheten så gick det bra. Men ett förslag som jag drivit saknas. Torget är ett ödsligt torg. Jag saknar mer torghandel, större lekplats för barn och andra aktiviteter som gör torget mer levande.

Helgen ägnades en hel del åt förberedelser inför kommande möten. Har bl.a. flera möten i Bryssel den närmsta tiden. Men jag har ännu inte vågat boka några flygresor. Konkurshotet mot SAS gör att jag avvaktar beställningarna till början av veckan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar