fredag 25 september 2009

Europeiskt körkort för lokförare


Endagstripp till Bryssel. Möte i utskottet Territoriell sammanhållningspolitik (COTER) tillsammans med Anders Knape och Jens Nilsson från Sverige. Ett tillfälligt inhop i detta utskott för mig, men väldigt intressant. Dessutom, det går att påverka.

Ett exempel: riktade in mig på yttrandet om Hållbara framtida transporter. Där hade jag och Anders Knape, som är ordförande i SKL (Sverigeriges kommuner och landsting) ett tilläggsförslag.

Vi argumenterade för (det feta):

"Vi konstaterar att medlemsstaternas olika infrastrukturstandarder, exempelvis olika spårbredd i de baltiska länderna och i Polen, bidrar till splittringen av denna sektor. För att standardisera infrastrukturen tekniskt sett bör man investera i nya lastanordningar, spår och elsystem. Samtidigt bör olika natonella bestämmelser avseende lokförarutbildning och lastbestämmelser harmoniseras, samt ett gemensamt trafikledningspråk införas, på samma sätt som för flyget. Detta för att stärka konkurrenskraften gentemot vägtransporter. Överbelastade spåravsnitt bör ges resurser för byggande av nya spår samt för åtskiljande av infrastrukturerna för gods-och persontransporter.

Ett tillägg som vi fick en klar majoritet för, trots rapportörens förslag på avslag. Min argumentation var att vi inte hitintills (i europa) lyckats förbättre transporternas miljöprestanda. Vägtransporterna ökar och därmed de fossila bränslena.

Varför fortsätter vägtransporterna att öka? Tiden! Se långtradarna, samma bil samma chaufför och raka vägen (snabbt och enkelt). Järnvägstransporterna kräver fler lokförare, olika lastbestämmelser, och olika trafikledningsspråk mm. Här krävs att vi harmoniserar de nationella reglerna inom järnvägstrafiken.

Det är viktigt att våra företagare kan få fram sina järnvägstransporter snabbt och miljövänligt. 97 % av tansporterna är idag beroende av fossila bränslen!

Vill du veta mer om Regionkommitten så kolla denna länk:

http://www.cor.europa.eu/

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar