tisdag 22 september 2009

Nu fattas bara el-bilarna

När jag promenerar till dagens möte i centrala Gävle så passerar jag Gävle Slott. Utanför slottet finns en parkering och där i hörnet finns två p-platser med laddningsmöjligheter.

I radion hör jag samtidigt om att världens politiska ledare sitter i New York och pratar om ett nytt klimatavtal. Förhandlingarna går trögt. I december ska ett nytt avtal tas i Köpenhamn. Låt oss hoppas att de tar sig i kragen. Om viljan finns så är det exempelvis möjligt att göra fordonsflottan oberoende av fossil energi, som en del i en sammanhållen klimat- och energipolitik.

I Gävle pågår ett elbilsprojekt. Ett 20-tal familjer deltar. Visst kan detta projekt gå snett, men jag är faktiskt övertygad om att detta är början på något stort. Att satsa på elbilar är både eftersträvansvärt och möjligt.

Mitt mål är att inom fem år kommer 600 000 av landets 4,3 miljoner personbilar att vara elbilar. Det innebär att vi minskat koldioxidutsläppen från personbilar med 20 %. Och detta är bara början.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar