måndag 15 februari 2010

Tandläkare, biobränslepanna och OS-guld

- Måndagen började med ett besök i Valbo hos min tandläkare som efter undersökning sa att jag var välkommen tillbaka. Jag tackade, lagom glad, och betalade.

Dagen avslutades trevligare med Charlotte Kalla´s OS-guld på 10 km. Men jag fick se det på reprissändningen. För när Charlotte kom in på skidstadion i Vancouver satt jag på Gävle kommunfullmäktige. Dagens viktigaste beslut var en satsning på ett gemensamägt biobränslebaserat Kraftvärmeverk. Kommunen och Korsnäs (läs, Kinnevik) satsar tillsammans 1,8 miljarder.

Denna satsning, som jag länge förespråkat, har många positiva effekter; Korsnäs kan ersätta sin oljepanna, som enbart den gör att vi i Gävle kommun klarar eu-målet om en besparing på 20 %. Vidare får Korsnäs el-produktion och kommunen trygg leverans av fjärrvärme. Men idag var det OS-guldet som värmde.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar